T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Jandarma Genel Komutanlığı tarafından, çocukların suçtan korunması ve suç işlemelerinin önlenmesi, suça sürüklenen ve korunma ihtiyacı olan çocuklar ile aile içi şiddet mağduru kadın ve çocuklarla ilgili işlemlerin daha etkin olarak yerine getirilmesi maksadıyla; Jandarma Genel Komutanlığı Karargâhında 16 Nisan 2012 tarihinde Aile İçi Şiddetle Mücadele ve Çocuk Şube Müdürlüğü kurulmuştur. 2015 yılında ise Çanakkale İl Jandarma Komutanlığı bünyesinde Çocuk ve Kadın Kısım Amirliği teşkil edilmiştir.
2020 yılında Aile İçi Şiddetle Mücadele ve Çocuk Kısım Amirliği olarak yeniden isimlendirilmiştir. Aile İçi Şiddetle Mücadele İşlem Astsubayı, Çocuk Suçlarıyla Mücadele İşlem Astsubayı, Psikolog ve Aile İçi Şiddetle Mücadele ve Çocuk Kısım Amirliği Hafif Araç Şoförü olmak üzere dört personel ile Çanakkale ilinde görev etkinliği devamı sağlanmaktadır.
AİLE İÇİ ŞİDDETLE MÜCADELE VE ÇOCUK KISIM AMİRLİĞİ GÖREVLERİ:
• Örgün ve yaygın eğitim öğretim kuruluşları ile eğlence ve sosyal merkezlerin bulunduğu bölgelerde, çocuklarla ilgili olarak önleyici ve koruyucu devriye hizmetlerini yürütmek,
• Mevzuat doğrultusunda mülkî amirliklerin denetim ekipleriyle özellikle internet kafelerde, çocukların psikolojik ve bedensel gelişimlerine olumsuz etkisi olabilecek şiddet ve pornografi unsurları içeren veya kumar, uyuşturucu madde kullanımı ve benzeri kötü alışkanlıkları özendirici bilgisayar oyunlarının oynatılıp oynatılmadığını, genel ahlaka aykırı ve pornografik içerikli sitelere erişimin engellenmesini sağlayacak filtre yazılımı ve programların kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek,
• Çocuklara satılması mevzuatla yasaklanmış maddelerin (müstehçen yayın, sigara, alkol, uyuşturucu madde, vb.) çocuklara satılıp satılmadığını, çocukların girmesi yasaklanmış umuma açık yerlere girip girmediklerini ve çalıştırılıp çalıştırılmadıklarını kontrol etmek,
• İlköğretim çağında olduğu halde okula devam etmeyen veya gönderilmeyen, sokakta çalışan yahut çalıştırılan çocukların ilköğretime yönlendirilmelerini sağlamak ve sorumlular hakkında gerekli yasal işlem yapmak,
• Korunmaya ve yardıma muhtaç, mağdur, kaybolan ve bulunan çocuklarla ilgili faaliyetleri etkin olarak yürüterek, çocukların işlemlerin en kısa sürede tamamlanmasını müteakip, ilgili kurumlara teslimini sağlamak ve bu konuda gerekli tedbirleri almak,
• Toplum destekli güvenlik hizmeti modeli kapsamında ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak öğrencilere ve ailelere “Çocuk Hakları, Çocukların İhmal ve İstismarı, Sağlıklı İletişim Kurma, Madde Bağımlılığı, Okullarda Meydana Gelen Şiddet Olayları, Çocuk Kaçırılması, Alıkonulması ve Kaybolması” konularında bilgilendirme çalışmaları yapmak,
• Ailesine veya Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğüne teslim edilmesi gereken, hakkında ıslah ve/veya tedavi tedbiri alınan veya gözaltında tutulan çocuğun ailesine, ilgili kuruma veya adlî mercilere teslimine kadar geçen sürede muhafazasını sağlamak, beslenme, haberleşme gibi zorunlu ihtiyaçlarını karşılamak, gerektiğinde en yakın sağlık kuruluşunda sağlık kontrollerini yaptırılmak,
• Suça sürüklenen çocuklarla ilgili işlemleri, C.Savcısının talimatı doğrultusunda yürütmek,
• Çocuklarla ilgili mevzuatın verdiği diğer görevleri yerine getirmek,
• Kadına ve çocuğa yönelik şiddetin önlenmesi maksadıyla, toplum destekli güvenlik hizmeti modeli kapsamında kadına ve çocuğa yönelik şiddetin hukuksal süreçleri, şiddetin türleri, şiddetin sosyal ve fiziksel zararları konularında ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte vatandaşlara yönelik bilgilendirme seminerleri düzenlenmek ve konuyla ilgili broşürler dağıtmak,
• Aile içi şiddetle ilgili önleyici ve koruyucu tedbirler ile adlî ve mülkî makamlar tarafından verilen görevler yerine getirilmektedir.
5395 SAYILI ÇOCUK KORUMA KANUNU
Çocuk: Daha erken yaşta ergin olsa bile, onsekiz yaşını doldurmamış kişiyi; bu kapsamda,
• Korunma İhtiyacı Olan Çocuk: Bedensel, zihinsel, ahlaki, sosyal ve duygusal gelişimi ile kişisel güvenliği tehlikede olan, ihmal veya istismar edilen ya da suç mağduru çocuğu,
• Suça Sürüklenen Çocuk: Kanunlarda suç olarak tanımlanan bir fiili işlediği iddiası ile hakkında soruşturma veya kovuşturma yapılan ya da işlediği fiilden dolayı hakkında güvenlik tedbirine karar verilen çocuğu,
Yardıma Muhtaç Çocuk: Bakım, sağlık, barınma, eğitim ve öğretim ihtiyacı olan çocuğu,
Buluntu Çocuk: Kanuni mümessili tarafından terk edilmiş veya evinden veya bulunduğu kurumdan kaçmış halde bulunan çocuğu,
Kimliği Tespit Edilemeyen Çocuk: Kimliği bir belge ile veya kolluk kuvvetince tanınmış veya güvenilir kişilerin tanıklığı ile ispat edilemeyen veya gösterdiği belgelerin doğruluğundan şüphe edilen çocukları,
Suç İşlediği Şüphesi Altında Bulunan Çocuk: Suç işlediğine ilişkin hakkında basit şüphe bulunan, bu nedenle Cumhuriyet Savcısı tarafından hazırlık soruşturması yapılan veya hazırlık soruşturması açılmadan kolluk kuvvetinin yaptığı araştırmaya konu olan onbir yaşını bitirmiş ancak onsekiz yaşını tamamlamamış çocukları,
Sokakta Yaşayan Çocuk: Yoksulluk, aile parçalanması, istismar gibi nedenlerle evlerinden kaçmış ya da uzaklaştırılmış, sokakları mesken edinmiş, sorumlu bir büyüğün korumasından yoksun, aileleri ile bağları gittikçe azalmakta olan ve her tür istismara açık olan çocukları,
Sokakta Çalıştırılan Çocuk: Aile bütçesine katkıda bulunmak amacı ile sokakta beceri gerektirmeyecek bir işte çalışan, günün büyük bir zamanını sokakta geçirip geçte olsa evlerine dönen, bazen okula devam eden çocukları,
Refakatsiz Çocuk: Mülteci durumunda olan ve ölüm, kaybolma ve gözaltı gibi nedenlerle aile birliği bozulan ailenin tek başına kalan ve bir yetişkinin refakatinde olmayan çocuğu,
Veli: Çocuğun bakım ve idaresi üzerinde olan, onun hal ve hareketlerinden sorumlu bulunan, bakım ve korunmalarını sağlamak için onların kişilikleri ve malları üstünde hak ve yetkiye sahip olan ana ve/veya babayı,
Vasi: Çocuğun bakım ve korunmasını sağlamak için mahkemece tayin edilen ve çocuğun kişiliği ve malları üstünde tasarruf yetkisine sahip kişiyi,
Kanuni Mümessil: Kaynağını yasadan alan temsilciyi, ana-baba ve vasiyi, Velayet : Ana-babanın çocuğu üzerinde sahip olduğu eğitim ve terbiye hakkını,
İhmal: Ailenin veya çocuktan sorumlu kişilerin çocuğa karşı yasal yükümlülüklerini yerine getirmemesini,
Pornografi: Şehvet hisleri uyandıran görsel, işitsel veya internet ortamında gerçekleştirilen yayınları,
İstismar: Ailenin veya çocuktan sorumlu kişi veya diğer şahısların, çocuğun fiziksel, duygusal, cinsel şiddete maruz bırakan ve psiko-sosyal yönden gelişimini örseleyecek fuhuş, dilencilik, suça yönlendirme gibi tutum ve davranışlarını, ifade eder.
Çocuk İstismarının Tipleri:
• Fiziksel,
• Cinsel,
• Duygusal,
• Fiziksel ihmal: Beslenme, giydirme, barınma gereksinimlerinin karşılanmaması,
• Duygusal ihmal: Sevgi, şefkat, duygusal desteğin sağlanmaması,
• Tıbbi ihmal: Çocuğun gereksinimi olan tıbbi bakımın yaptırılmaması,
• Eğitim ihmali: Okula gönderilmemesi, okul ihtiyaçlarının karşılanmaması, olarak gruplandırılmıştır.
Ailelere, Çocukların Cinsel İstismardan Korunmasına Yönelik Tavsiyeler
• Çocuğunuzun iletişimde bulunduğu kişilerden haberdar olun ve tanıyın,
• Çocuğunuzla iletişim kurun:
• Çocuğunuzla her gün konuşun ve onu dinleyin. Evet ya da hayır şeklindeki cevapları vereceği sorular sormayın, o Çocuğunuza “hayır” demeyi öğretin, “hayır” demeye izin verin,
• Çocuğunuza yeterli zamanı ayırın ve birlikte zaman geçirin, o Karşılıklı güven ve saygı ortamı yaratın.
• Kendisini rahatsız eden kişiler hakkında sır saklamamasını öğretin,
• Çocuğunuzun söylemediklerine dikkat edin,
• Çocuğunuza ona güvendiğinizi söyleyin ve hissettirin,
• Aile içerisindeki kuralları ve kısıtlamaları çocuğunuzla birlikte kararlaştırın,
• Çocuğunuza örnek olun:
• Çevrenizdekilere saygı ile yaklaşın,
• Çocuğunuzun aile içindeki kurallara saygılı davranmasını sağlayın,
• Çocuğunuzun sınırlarına ve sırlarına saygı gösterin (Çocuğun odasına izinsiz girmeyin).
Çocuklara, Cinsel İstismardan Korunmaya Yönelik Tavsiyeler
• Kimlerin sana dokunup, öpebileceğine ve sarılabileceğine karar verme ve hayır deme hakkın olduğunu asla unutma,
• Vücudun sana aittir:
• Giyinirken, banyo yaparken ve uyurken gizliliğe sahip olma hakkın vardır,
• İnsanlar birbirlerine çok farklı şekillerde dokunur. Çoğu dokunuş iyi niyetli ve makuldür. Bir dokunuşun normal olup olmadığını merak ediyorsan güvendiğin bir insana sormalısın,
• Biri sana uygunsuz biçimde dokunduğunda;
• Hayır de ve o kişiye yaptığından hoşlanmadığını, dokunmasını istemediğini söyle,
• Hoşlanmadığın bir şekilde sana dokunan kişiden kaç ve bir daha bu kişiyle yalnız kalma,
• Seni rahatsız eden hiçbir sırrı saklama, annene, babana, öğretmenine, Jandarmaya ya da sana yardım edebileceğini düşündüğün başka bir yetişkine anlat. Anlattığın kişi sana inanmazsa, güvendiğin bir başka kişiyle konuş. Biri sana inanıp yardım edene kadar asla vazgeçme,
• “Anlatırsan başın belaya girer” gibi ifadeler kullanan kişilere asla inanma, o Kendini suçlama ve kimsenin de seni suçlamasına izin verme,
• Herhangi bir telefondan istediğin zaman ücretsiz 156 Jandarma İmdat telefonuna ulaşarak yardım isteyebilirsin. Bilmelisin ki Jandarma en kısa sürede yardımına koşacaktır.
Kayıp Çocuk: Çocuğa bakmakla yükümlü kişiler tarafından terk edilmiş ya da evinden, bulunduğu kurumdan kaçmış ya da kaybolmuş çocuklardır.
Kayıp Çocuklar için Ailelere Tavsiyeler
• Çocukların, okul, aile, sağlık, fiziki ve duygusal problemleri ile yeterince ilgilenilmesi,
• Kaybolan çocukların en kısa sürede bulunabilmesi için çocuğun kimlik bilgileri, fotoğrafları ve eşkâl bilgilerinin kolluğa teslim edilmesi,
• Özellikle ergenlik çağındaki gençlerin hassasiyetlerinin dikkate alarak, ailelerin olumlu davranışlarda bulunması,
• Çocuğun en son giydiği elbiselerin özelliklerinin bilinmesi,
• Çocukların gönderildikleri veya gittikleri yer güzergâhlarının bilinmesi,
• Çocuklara ev anahtarının verilmesi gerektiğinde, anahtarlıkta adres ve isim belirten bir işaret veya yazı bulunmamasına dikkat edilmesi,
• Çocukların kaçırılacağı/kaybolacağı endişesi olmayan, güvenli olduğu düşünülen yerlerde dahi olsa mutlaka gözetim altında bulundurulması,
• Çocukların oyun oynadıkları bölgede alışılmamış şekilde ve sıklıkta dolaşan şahıs veya araçların en yakın güvenlik birimlerine bildirilmesi, kişilerin eşkal ve araçların plaka numaraları ile diğer ayrıntıların tespit edilmesi.
Kaybolan Çocuklarda, Ailelerin Hareket Tarzları
• Öncelikle akraba ve çocukların arkadaşlarının ailelerinin kontrol edilmesi, gerekiyorsa okuluna haber verilmesi, Çocuğun en son görüldüğü yerden başlanarak araştırma yapılması,
• Güvenlik kuvvetlerine kimlik ve eşkâl bilgileri ile muhtemel gidebileceği yerlerin bildirilmesi,
• Evdeki telefonun başında sürekli birinin bulunması.
Ailelerin Çocuklarına Öğretmesi Gereken Hususlar
• Çocukların, geceleri kaybolmamaları için uzaktan kolayca görülebilecek şekilde parlak ve yansıyan tarzlarda kıyafetler giymesinin sağlanması,
• Okula veya başka bir yere giderken bilinen yolların kullanılması, akşam vakitleri mümkünse dışarıya çıkmamaları, çıkmak durumunda kalınırsa da kalabalık ve bilinen yolların kullanılmasının sağlanması,
• Ailesi yanında olmadıkça çocuklara kaldırımların araç yoluna uzak tarafından yürümelerinin öğretilmesi,
• Çocukların, aile ve yakınları haricindeki yabancı şahıslardan yiyecek ve içecek tarzı maddeler almamaları ve davet edildikleri yerlere gitmemeleri konusunda eğitilmesi,
• Okul öncesi çocukların üzerlerine aile ile irtibat kurabilecekleri telefon ve adres bilgilerinin yazılı olduğu bir notun sürekli bulundurulması,
• Çocuklara kaybolmaları halinde ailesi ile nasıl irtibat kurabileceklerinin öğretilmesi (telefon numarası, adres, anne-babanın ad ve soyadı vb.)
• Okul öncesi çocukların ev dışında yalnız başlarına dolaşmama ve nezaret edilemeyecek yerlerde oynamamalarının (özellikle su kuyuları, harabeler vb.) öğretilmesi,
• Çocuklar okula yürüyerek gidiyorlarsa, bilinen yollardan grup halinde, gidilip gelinmesine dikkat etmelerinin öğütlenmesi,
• Yabancıların yakınlık göstermesi ve hediye vermeleri halinde, bu gibi girişimlerde bulunanları veya kendilerini rahatsız edenleri ailelere ve Jandarmaya haber vermelerinin öğretilmesi,
• Evden dışarı çıktıklarında, nerede ve kiminle birlikte olduklarını her seferinde söylemelerinin istenmesi,
• Çocukların dışarıya çıktıklarında üzerlerinde fazla miktarda para ve kıymetli eşya bulunmamasına dikkat edilmesi,
• Çocukların kaybolmaları durumunda;
• Şehir merkezlerinde; Jandarma, asker, polis, zabıta gibi üniformalı kişilerden yardım istemesi,
• Arazide kaybolduğunu fark ettiği andan itibaren fazla uzaklaşmaması ve uzaktan fark edileceği açık bir alanda veya fark edilebilecek bir yerde (dere kenarı, harabe kenarı vb.) beklemesinin öğütlenmesi.
6284 SAYILI AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN ÖNLENMESİNE DAİR KANUN
• Şiddet: Kişinin, fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar görmesiyle veya acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren, toplumsal, kamusal veya özel alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, psikolojik, sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranışlardır. Şiddet dört başlık altında toplanmıştır, bunlar:
• Fiziksel Şiddet: Bedene yönelik her türlü saldırı, fiziksel şiddettir. Tokat, tekme ve yumruk atmak, sarsmak, hırpalamak, boğaz sıkmak, bağlamak, saç çekmek, herhangi bir cisim atmak, kesici ve delici aletler ya da ateşli silahlarla yaralamak, işkence yapmak, sağlıksız koşullarda yaşamaya zorlamak ve öldürmek gibi eylemler fiziksel şiddet tanımına dâhildir.
• Psikolojik (Duygusal) Şiddet: Kişinin bedeninden çok ruh sağlığını hedef alan şiddet türü psikolojik şiddettir. Genellikle bir defaya mahsus eylemlerden çok sürekliliği olan eylemler psikolojik şiddet olarak tanımlanır. Sürekli olarak bağırmak, korkutmak, küfür veya hakaret etmek, aileyle, arkadaşlarla, komşularla görüştürmemek, giyim tarzıyla ilgili baskı yapmak, eve hapsetmek, çocuklardan uzaklaştırmak, kıskançlık bahanesiyle sürekli kontrol altında tutmak, başkalarıyla kıyaslamak, sevdiği eşya ve hayvanlara zarar vermek, tehdit etmek, şantaj yapmak, aynı şekilde düşünmeye zorlamak gibi eylemler psikolojik şiddet örneğidir.
• Ekonomik Şiddet: Ekonomik kaynakların ve paranın düzenli bir şekilde kadın üzerinde bir yaptırım, tehdit ve kontrol aracı olarak kullanılmasıdır. Koşullar elverdiği halde evin masraflarını karşılamamak, para vermemek, kısıtlı para vermek, ailenin gelir ve giderleri konusunda bilgi vermemek, aileyi ilgilendiren maddi konularda fikir almadan tek başına karar vermek, kişinin mallarına ve gelirine el koymak, çalışmasına engel olmak, istemediği işte zorla çalıştırmak gibi davranışlar ekonomik şiddettir. Ekonomik şiddet de genellikle duygusal/psikolojik şiddet gibi tek seferlik eylemlerden çok sürekli bir durumu tarif eder.
• Cinsel Şiddet: Kadını rıza göstermediği herhangi bir cinsel davranışa zorlamak cinsel şiddettir. Cinsel şiddet, cinselliğin bir tehdit, sindirme ve kontrol etme aracı olarak kullanılmasını da içerir.
• Çocukların cinsel istismarı, evlilik içi ya da evlilik dışı tecavüz (kişinin istemediği zamanda, istemediği şekilde, istemediği biriyle cinsel ilişkiye zorlanması ya da yabancı cisimlerle cinsel organa saldırı),
• Cinsel saldırı (tecavüze varmayan her türlü istenmeyen cinsel temas; elle sarkıntılık gibi),
• Cinsel taciz (sözlü ya da yazılı cinsel içerikli rahatsızlık verici davranışlar; örneğin rahatsızlık verici cinsel imalar içeren telefon mesajları, mektuplar),
• Cinsel organlara zarar vermek,
• Zorla cinsel içerikli yayın izletmek,
• Cinsel organları rahatsızlık verici şekilde teşhir etmek,
• Çocuk doğurmaya veya doğurmamaya zorlamak,
• Zorla kürtaj yaptırtmak,
• Fuhşa zorlamak,
• Zorla evlendirmek,
• Bekâret kontrolü ve benzeri eylemler, cinsel şiddet olarak tanımlanır.
Kadına Yönelik Şiddet: Kadınlara, yalnızca kadın oldukları için uygulanan veya kadınları etkileyen cinsiyete dayalı bir ayrımcılık ile kadının insan hakları ihlaline yol açan ve bu Kanunda şiddet olarak tanımlanan her türlü tutum ve davranıştır.
Aile İçi Şiddet: Kişinin eşine, çocuklarına, anne-babasına, kardeşlerine ya da yakın akrabalarına yönelik her türlü saldırılardır.
Şiddet Mağduru: Bu Kanunda şiddet olarak tanımlanan tutum ve davranışlara doğrudan ya da dolaylı olarak maruz kalan veya kalma tehlikesi bulunan kişiyi ve şiddetten etkilenen veya etkilenme tehlikesi bulunan kişilerdir.
Şiddet Uygulayan: Bu Kanunda şiddet olarak tanımlanan tutum ve davranışları uygulayan veya uygulama tehlikesi bulunan kişilerdir.
Tedbir Kararı: Bu Kanun kapsamında, şiddet mağdurları ve şiddet uygulayanlar hakkında hâkim, kolluk görevlileri ve mülkî amirler tarafından, istem üzerine veya resen verilecek tedbir kararlarıdır.
Kolluk Amirince Karşı Alınabilecek Koruyucu Tedbir Kararları: Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde kolluk amiri aşağıda belirtilen koruyucu tedbir kararlarını alabilir. Kolluk amiri evrakı en geç kararın alındığı tarihi takip eden ilk işgünü içinde mülkî amirin onayına sunar. Mülkî amir tarafından kırksekiz saat içinde onaylanmayan tedbirler kendiliğinden kalkar.
• Kendisine ve gerekiyorsa beraberindeki çocuklara, bulunduğu yerde veya başka bir yerde uygun barınma yeri sağlanması,
• Hayatî tehlikesinin bulunması hâlinde, ilgilinin talebi üzerine veya resen geçici koruma altına alınması.
Kolluk Amirince Karşı Alınabilecek Önleyici Tedbir Kararları: Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde kolluk amiri aşağıda belirtilen koruyucu tedbir kararlarını alabilir. Kolluk amiri evrakı en geç kararın alındığı tarihi takip eden ilk işgünü içinde hâkim onayına sunar. Hâkim tarafından yirmidört saat içinde onaylanmayan tedbirler kendiliğinden kalkar.
• Şiddet mağduruna yönelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmaması.
• Müşterek konuttan veya bulunduğu yerden derhâl uzaklaştırılması ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi.
• Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula ve işyerine yaklaşmaması.
• Gerekli görülmesi hâlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hâller saklı kalmak üzere çocuklarına yaklaşmaması.
İhbar: Şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin varlığı hâlinde herkes bu durumu resmi makam veya mercilere ihbar edebilir. İhbarı alan kamu görevlileri bu Kanun kapsamındaki görevlerini gecikmeksizin yerine getirmek ve uygulanması gereken diğer tedbirlere ilişkin olarak yetkilileri haberdar etmekle yükümlüdür.
Israrlı Takip (Stalking): Haberlerde sürekli karşımıza çıkan “Eski eşi tarafından her gün takip edilen ve yolu kesilen...”, “Eski sevgilisinin sürekli telefonla ve iş çıkışına gelerek taciz ettiği...”, “Reddettiği kişi tarafından sürekli evine çiçek gönderilen...” vs. şeklindeki sürekli veya belli aralıklarla tekrarlanan mağduru rahatsız edici davranışların tümüdür. Örneğin: İstenmeyen telefon aramaları yapmak, kısa mesaj, mektup ve e-postalar göndermek, mesajlar yoluyla onu taciz etmek, takip etmek ve gözetlemek, bir sebep olmaksızın sürekli karşısına çıkmak, ona isteği dışında sıkça hediye, çiçek, vb. eşya göndermek…
• Şiddete maruz kaldığınızda bu hususu saklamayınız, mutlaka ilgili kurumlara, bir yakınınıza, arkadaşınıza veya güvendiğiniz komşunuza bildiriniz.
• Bu kapsamda şiddete maruz kaldığınızda herhangi bir telefondan istediğiniz zaman ücretsiz “156 Jandarma İmdat” telefonuna ulaşarak yardım isteyebilirsiniz.
• Yaşadığınız çevrede; şiddete maruz kalan bir kadın gördüğünüzde veya tespit ettiğinizde en kısa sürede “156 Jandarma İmdat, 155 Polis İmdat, 112 Acil İmdat, 183 Alo adın ve Çocuk Hattı” danışma servislerine bildiriniz.
• Şiddete uğramış kadınlara illerde ve ilçelerde bulunan Sosyal Hizmetler İl Müdürlükleri tarafından psiko-sosyal destek, hukuksal danışmanlık ve ekonomik yardım yapıldığını unutmayınız.
• Şiddet anında, kaçabilmek için tüm yönleri önceden düşünerek (kapılar, pencereler, merdivenler vb.) provasını yapınız.
• Gidilebilecek yerleri önceden belirleyerek, güvende olacağınız bir ev (anne, babasının, arkadaşı ya da akrabasının) bir otel ya da sığınma evi belirleyiniz.
• Silahların ya da kesici aletlerin olduğu (mutfak gibi) yerlerde tartışmaktan kaçınınız.
• Aile içi şiddete maruz kalındığında komşu ve akrabaları haberdar ederek, şiddete maruz kalma durumunda komşuların ilgili güvenlik birimine haber vermelerini sağlayınız.
© 2024 Çanakkale İl Jandarma Komutanlığı